in ,

Barangolás a Szepesség és a Tátra csodálatos helyszínein

Két év után a járványügyi helyzet megengedte, hogy megvalósíthassuk iskolánk tanulói számára ezt a tanulmányi kirándulást Szlovákia csodálatos falvait, városait bejárva.

Az elmúlt év eseményei miatt a pályázat lehetőséget biztosított arra, hogy nem csak a 7. osztályos, hanem 8. osztályos gyerekek is részt vegyenek a programban. Így 50 diákkal és 5 kísérő pedagógussal indultunk útnak 2022. május 4-én.

A kirándulást megelőzően a gyerekek előadásokat hallhattak Szlovákia természetföldrajzi adottságairól, Magyarország több mint ezer éves történelméről, a trianoni béke következményeiről, a határon túli magyarság életéről.

A kirándulás sikerességéhez az is hozzá járult, hogy a csoportot négy napig egy szlovákiai magyar honismereti vezető kísérte Scheirich László személyében. Gyönyörű helyekre kalauzolta el csapatunkat és érdekes előadásokat tartott számunkra.

A négy nap alatt megismerhettük azokat a városokat, falvakat, templomokat, várakat, melyekhez fontos történelmi személyek kapcsolódtak. Többek között Zrínyi Ilona, gróf Bercsényi Miklós, Szapolyai János magyar király, Csáky család, és a Rákócziak nyomába eredtünk. Utunk során megismerhettük a Magas-Tátra különleges állat- és növényvilágát is.

Programunk első állomása a Felvidék központja, Kassa városa volt, ahol ellátogattunk a Miklós-börtönhöz, sétánk során láthattuk a rodostói házat is. A dómban megkoszorúztuk Rákóczi fejedelem, valamint édesanyja Zrínyi Ilona és gróf Bercsényi Miklós generális szarkofágját.

Jártunk Közép-Európa legnagyobb kiterjedésű erődítményénél, a Szepesi-várnál, melynek híres szülöttje Szapolyai János magyar király.

Felkerestük a Csáky-család ősi rezidenciáját a Zsigrához tartozó Hotkócon, majd ellátogattunk Zsigra Árpád-kori Szent Lélek templomába, amelyben egy különleges értékű, 13. századi, Szent László király legendáját ábrázoló freskót láthattunk.

Látogatást tettünk a Poprádi Tátraalja Múzeumba, meglátogattuk a Csorba-tónál 1346 méter magasan fekvő tátrai üdülőhelyet, majd utunk a Poprádi-tóhoz vezetett. Lenyűgöző látványt nyújtottak a magas hóval fedett hegycsúcsok.

Jártunk a Lőcse városa felett magasodó Mária-hegyen, a térség legnagyobb keresztény zarándokhelyén, ahol II. János Pál pápa is celebrált misét.

Lőcsén a Szepesi Múzeumban megelevenedett Jókai Mór  műve, „A lőcsei fehér asszony” legendája is. Csütörtökhelyen a gótikus stílusban épült Szent László templomot látogattuk meg.

Túráztunk a Szlovák Paradicsomban, ahol felmentünk a Tamásfalvi-kilátóhoz. A magas sziklaperemről jól látható a Hernád szurdokvölgye. Erről a sziklateraszról gyönyörű panoráma tárult a szemünk elé.

Késmárkon megtekintettük II. Rákóczi Ferenc nevelőapjának, a kuruc vezérnek, Felső-Magyarország és Erdély fejedelmének, Thököly Imrének sírját, amit meg is koszorúztunk. Ezután ellátogattunk az UNESCO Világörökség részét képező cipszer fatemplomba is.

Kirándulásunk utolsó állomása Eperjes városa volt, ahol megnéztük a város építészeti különlegességeit és a Rákóczi-házat.

Négy nap után kicsit fáradtan ugyan, de tele élménnyel és tudással, vidáman és büszkén tértünk haza a mi kis városunkba Gödöllőre.

Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola 50 diákja és pedagógusai: Vörös Beatrix, Csaplár Lilla, Molnár László, Wirnhardt Oszkár, Wirnhardt-Dóbiás Judit