in

Bemutatkozik a Leslie Fodor Swing Unit

Beszélgetés Fodor Lászlóval

Igazi zenei csemege vár a közönségre október 25-én, csütörtökön este a Királyi Váróban. A jazz estek következő előadásán mutatkozik be a Leslie Fodor Swing Unit, azaz a Hot Jazz Bandből ismert Fodor László lemezbemutató formációja, ahol az előadói apparátusban a szakma krémje sorakozott fel, többek között Holló Aurél, az Amadinda Ütőegyüttes tagja. A koncertet a jegyigények alapján megduplázták, de így is rekordidő alatt fogytak el a jegyek. Fodor Lászlóval a koncertről, a műfaj jelenlegi helyzetéről és természetesen terveiről beszélgettünk két próba között.

 

  • Először is, nyugtassuk meg a Hot Jazz Band rajongókat, hogy ez nem azt jelenti, hogy ön kiszállt a népszerű zenekarból!

Ez így van! Ezt az zenekart elsősorban a közös lemez készítése kedvéért hoztuk létre. Még 2016-ban, egy  Amadinda-Hot Jazz Band koncerten született meg az ötlet, hogy készítünk egy hangzó anyagot. Mindezt alapvetően azért találtuk ki, mert azon a bizonyos fellépésen egy számban együtt játszottunk Holló Auréllal, az Amadinda tagjával, és valami fantasztikusan jól sikerült! Aurél – aki hat számban fog vibrafonozni – olyan magától értetődő természetességgel játsza azt a műfajt, ami mi képviselünk – annak ellenére, hogy sosem csinált ilyet – hogy ezt a lehetőséget semmiképpen nem akartuk kihagyni. Ösztönösen, őrületesen jól játszik swinget, pedig ő eredetileg egy klasszikus zenész és zeneszerző.

Kitaláltuk a nevet, én meghangszereltem a számokat, majd hívni akartam a kollégákat, hogy benne legyenek ebben a projektben, de erre már nem volt szükség, hiszen maguktól jelentkeztek. Hogy hány koncertünk lesz, majd kiderül, egyenlőre a lemez miatt ez a kettő.

 

  • A Hot Jazz Band és az Amadinda mellett más zenekarokból is lesznek zenészek?

 

  • Lesz két kiváló klarinétosunk, Dennert Árpád a Papajazz zenekarból és Mátrai Zoltán a Bohém Ragtime Jazz Bandből. Két remek, a stílust nagyszerűen ismerő és játszó zongorista csatlakozott hozzánk: Korb Attila – szintén a Papajazzból, aki egyébként egy polihisztor, hiszen trombitán, harsonán, basszusszaxofonon és hegedűn is tud játszani, valamint Nagy Iván, aki jelenleg a Bényei Tamás és a Gramofonia Hot Jazz Orchestra-ban muzsikál. A többiek pedig a Hot Jazz Band tagjai, Szabó Lóránt gitáros, Juhász Zoltán bőgős és Galbács István dobos. Ezen felül hallhatja a közönség énekelni a zenekarvezető, utánozhatatlan hangú Bényei Tamást is. Végül pedig itt vagyunk mi, a két szólítsa, én, mint klarinétos, és Holló Aurél, a vibrafonos.

 

  • Mennyire lesz más ez a produkció, mint amit megszoktunk a Hot Jazz Bandtől?

 

  • A stílus gyakorlatilag szinte ugyanaz, a ’20-as, ’30-as, ’40-es évek zenéje, de mi annak csak egy szegmenséből, a 40-es évekből válogatunk, vagyis a swingből. Ami szintén más, hogy magyar számok nem szerepelnek a programban. Benny Goodman formációinak dalaiból és Charlie Chrisitan műveiből hallhat majd sokat a közönség – az ő nevét kevesebben ismerik, ő
  • Goodmannal játszott sokat együtt. Az összeállítás olyan dalokból áll, amelyek a maguk idejében hatalmas slágerek voltak. Amikor Goodman a ’70 -es években, már idősen, ezeket játszotta, két- három hang után felhördült a közönség és tapsvihar tört ki, hiszen mindenki ismerte a Body and Soul-t, a Memories of You-t, vagy az Airmail Special-t.

 

  • Mondhatjuk, hogy ez egy olyan zenekar, ami bebizonyítja, hogy sok dudás is megfér egy csárdában?

 

  • Mondhatjuk, de a sok „dudás” csak egy számban fog együtt játszani. De nem okozna gondot az sem, hogy egy egész koncert alatt együtt legyünk a színpadon. Ezen a hangversenyen a klarinét mellett a vibrafon lesz a másik szólóhangszer, a többiek kísérő szerepet töltenek be, de természetesen mindenkinek lesznek a számokon belül szólói. A közönség egy nagyon virtuóz összeállítást hallhat majd. Készülünk meglepetéssel is, de nem árulom el, hogy mivel!

 

  • Óriási az érdeklődés a koncert iránt. A jazz estek történetében rekord idő alatt elkapkodták a jegyeket. Nem lett volna jobb, ha a Királyi Váró helyett a MUZA nagyszínpadán mutatják be ezt az anyagot?

 

  • Be kell, hogy valljam, nem gondoltam volna, hogy ekkora lesz az érdeklődés! Az első előadásra két hét alatt, a másodikra egy hét alatt fogytak el a jegyek, és még lenne igény! Most azt tudom mondani azoknak, akiknek már nem jutott, hogy a tervek szerint januárban sor kerülhet egy harmadik koncertre itt a Királyi Váróban. De ez még csak terv! A hatalmas érdeklődés egyrészt a Hot Jazz Bandnak szól, és – talán nem szerénytelenség – az én személyemnek is, hiszen nagyon sokan ismernek, és szeretnek, nem csak a Hot Jazz Bandből, hanem a zeneiskolából is. Másrészt annak, hogy a kitűnő gödöllői jazz-zenész, Csányi István kitalálta és szervezi a jazzklubbot a Királyi Váróban, így már van egy biztos törzsközönség is.

 

  • Aki figyelemmel kíséri a Királyi Váró jazz estjeit, az láthatja, hogy sok a fiatal tehetség. Ön szerint mégis mitől vonzó a számukra ez a műfaj?

 

  • Magyarországon nagyon jó a jazz képzés és kiváló tanárok vannak, akik egyben példaképek is, akiket érdemes követni, azonban koncentráltan a ’60-as évektől felfelé tanítják ezt a műfajt. Nagyon kevés olyan előadó van, aki régebbi jazzt, a ’20-as, ’30-as, ’40-es évek zenéjét játszák. Ez megfigyelhető volt az alapfokú művészetoktatás szintjén is, a múlt év decemberében, amikor országos jazz versenyre vittem a zeneiskolai növendékeimet, a Swinging kvartettet. Az ő korcsoportjukban hat formáció volt, és ők voltak az egyetlenek, akik swinget játszottak. Sajnos, ezt az irányzatot sok jazzzenész  túl populárisnak tartja és leértékeli. Pedig attól, hogy könnyebben emészthető, semmivel nem könnyebb játszani. A tanárok sem ezt játszák, a diákok pedig mindig a pedagógusokat követik.
  • A Chopin Zenei AMI-ban több formáció is van, a Swinging kvartett mellett ha jól emlékszem ott a Forest Dixi Band … megvan tehát az utánpótlás.
  • Jelenleg csak a Swinging Kvartett, de ne feledkezzünk el a Dixix Rhytm-ről, hiszen ők voltak az elsők, őket követte a Forest Dixie Band, majd a kvartett! De ez egyedi jelenség, hogy egy városban egymás után három ilyen stílusú zenekar kialakuljon. Nehezíti az oktatást, hogy ehhez nincs kotta és nincs meg az az anyag sem, ami segítené a zenepedagógusokat, hogy tanítsák ezt a műfajt. Én próbálok egy pedagógia módszert kidolgozni, ami segítséget nyújthat a klasszikus zenetanároknak, hogy el tudjanak indulni ezen az úton. A gyerekek és a tanárok is szívesen játszanák ezt a műfajt! A módszertan megírásától még messze vagyok, de a kották nagy része már készen van.

 

  • A Királyi Váró jazz estjei rendkívül népszerűek lettek. Hogy látja, nő az a réteg, akinek van igénye a korai jazz zenére is?

 

  • Talán inkább úgy fogalmaznék, hogy változik a rajongók összetétele. Úgy gondolom, hogy ez változatlanul rétegzene és az is fog maradni. Mindig jönnek új, népszerű számok, amik kiszorítják ezeket a dalokat. Hogy miért? Az embereknek a munkájuk, a hétköznapi nehézségeik miatt estére nagyon sok minden van a fejükben és úgy szeretnek szórakozni, ha elmennek egy koncertre, hogy teljesen kikapcsoljanak. A jazz azonban az a műfaj, ahol figyelni kell. Véleményem szerint a swing „segíthet” ezen a problémán, mert olyan, ami teljesen alkalmas a kikapcsolásra. Dallamos, követhető zene, ugyanakkor igényes szórakozási forma is egyben, és ezt a közönség is egyre inkább felfedezi mindamellett, hogy sokan megmaradnak a modernebb jazz hallgatása mellett is, szerencsére.
  • Mire koncentrál a következő időszakban?

  • Most elsősorban a Leslie Fodor Swing Unitra , mert nagyon szeretném a tervezett lemezt megcsinálni, de természetesen a Hot Jazz Bandra is, hiszen párhuzamosan próbálunk ott is egy új műsort. Megfér egymás mellett a kettő. Így a napjaink próbákkal telnek, hiszen mindegyikünk tudása legjavát szeretné nyújtani ezen a nagy érdeklődéssel kísért lemezbemutatón, ahol először hangzik el a Cd teljes anyaga.

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bronzkori emlékek a Gödöllői Városi Múzeumban

100 éves a forssai evangélikus templom